ניו-מדיה

תכנית הלימודים מציעה התבוננות שונה וביקורתית על לימודי התקשורת באמצעי המדיה השונים.
התכנית מחברת בין סוגה תקשורתית לבין מדיום טכנולוגי. מושגי המפתח השונים מסייעים לנו לדון במשמעויות השונות ובכללים השונים של המדיות והז׳אנרים הקיימים.
בנוסף, התכנית מדגישה את החשיבות של פיתוח האוריינות האזרחית של תלמידינו, כהיבט משלים של פיתוח האוריינות התקשורתית וזאת במטרה לאפשר לתלמידים לצמוח ולהיות לא רק אנשים חושבים, יצריתיים וביקורתיים אלא גם אזרחים מעורבים בקהילה.

תכ”ל החדשה נועדה: להקנות לתלמידיה יכולת לשאול שאלות, לצרוך טקסטים באורח ביקורתי ולהציע מנגד טקסטים חלופיים העולים בקנה אחד עם השקפת עולמם הערכית. תכ”ל מחדדת את החשיבות בהבנת משקלם של אמצעי התקשורת לביסוסו של משטר דמוקרטי בהיותם “כלב השמירה” ו”הרשות הרביעית”. כפועל יוצא מעודדת תכ”ל החדשה בקרב הלומד גם ערכים של אזרחות פעילה לעיצוב המציאות תוך קיום שיח וקשב רב תרבותי ושמירה על חוקי המדינה.

כל חומרי הלמידה הכוללים :  תכ”ל, מערכי שיעורים, הפעלות, סרטונים, בחינות, השתלמויות מקוונות ועוד, ניתן למצוא בקישור לאתר המודל של המגמה.

יעדי המקצוע:

הקניית כלי ניתוח, הערכה וביקורת של הידע הפורץ מערוצי התקשורת הכתובים והאלקטרוניים. במרכז המקצוע עומדת חווית הצפייה באמצעי המדיה השונים באינטרנט ובטלוויזיה כמדיום דומיננטי משקף והמעצב את ההוויה התרבותית החברתית והפוליטית.

על המגמה:

המגמה מקנה לבוגריה מיומנויות לעיסוק בתחומי המדיה והפרסום, כאשר הלימודים במגמה מאופיינים בשילוב שבין התחום העיוני התיאורטי לבין התחום המעשי.
התלמידים רוכשים כלים לניתוח, להערכה ולביקורת של הידע המופץ בערוצי התקשורת הכתובים והאלקטרוניים במקביל לכך שהם רוכשים כלים ומיומנויות של כתיבה, תסריטאות, הפקה, צילום סטילס וצילום ווידאו, עיצוב גרפי ועריכת ווידאו, יצירת בלוגים ואתרים באינטרנט ושימוש מושכל ברשתות החברתיות.

למי מיועדת המגמה?

המגמה מיועדת לתלמידים בעלי יכולות מילוליות גבוהות, חוש אסתטי ונטייה למעורבות חברתית.
תכנית לימודים זו מעניקה אפשרות למורים כמו גם לתלמידים להפיק את המירב מלימודי התקשורת בבתי הספר השונים ולסייע בעיצוב דמותו של בוגר המגמה כמי שהוא מיומן ובקי בשפת המדיה החדשנית ומקדם תרבות של שיח וסובלנות על בסיס הערכים הדמוקרטיים.

למה כדאי ללמוד במגמה?

התלמידים לומדים מגוון רחב של נושאים בתחום התקשורת העיונית, כגון: השפה הדיגיטלית, חדשות בטלוויזיה, קולנוע תיעודי, צילום עיתונאי, קליפים מוזיקאליים, הומור סאטירה וביקורת, תכניות ריאליטי, גלובליזציה, עיתונות הספורט, פרסומות וקמפיינים חברתיים, פרסום סמוי וחבות התקשורת.
ומגוון רחב של מיומנויות וכלים בהתמחויות מעשיות שונות.
מה כוללים הלימודים?
הלימודים במגמה משלבים לימודים עיוניים והתנסותיים. התלמידים מגישים פרויקטים במהלך הלימודים ופרויקט גמר. הם מפיקים סרטים או מסע פרסום ויחסי ציבור, תכנית רדיו או עיתון מקוון (דיגיטלי), בהתאם להתמחות שבחרו.

ההתמחויות במגמה

ארבע התמחויות: “תקשורת אלקטרונית” המקנה לתלמידים ידע מעשי בהפקות טלוויזיה (סוגה דוקומנטרית) או ברדיו, התמחות בעיתונאות ניו מדיה (דיגיטלית), והתמחות בפרסום ויחסי ציבור במדיה החדשה, המקנות להם ידע עיוני ומעשי בעיתונות, בפרסום, בשיווק, בדוברות וביחסי ציבור במדיה הישנה ובמדיה החדשה, תוך שימוש רב באינטרנט וברשתות החברתיות.

 

למה זכאים הבוגרים?

בוגרי המגמה העומדים בהצלחה בבחינות הבגרות זכאים לקבלת מקדם הטבה (בונוס) בעת קבלתם למוסדות להשכלה גבוהה.

בוגרי המגמה הזכאים לתעודת בגרות, ויוכלו להמשיך את לימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה. הבוגרים יוכלו גם להמשיך בלימודים לקראת תואר הנדסאי במכללה בכרמיאל או במכללה בגבעתיים.מרביתם משתלבים בחיילות המקצועיים בצה”ל ולאחר מכן בתעשיית הטלויזיה הקולנוע והפרסום.

מבנה הלימודים:

בחירה א’ מדעים (פיזיקה, כימיה או ביולוגיה)
או מדע הטכנולוגיה לכול
בחירה ב’ תקשורת וחברה
בחירה ג’ תקשורת אלקטרונית
התמחות ב: פרסום ויחסי ציבור/עיתונאות ניו-מדיה/רדיו/הפקות קולנוע תיעודי או עלילתי. ​

(מתוך אתר משרד החינוך)